What can I do against noise or humming during landline calls via an analogue telephone line?
There are a number of possible causes for a clearly audible noise or humming sound during calls with a telephone connected to the router, e.g. a defect in the telephone or the router. It is not due to the VoIP telephone connection, as the digital technology we use cannot rustle or hum. You would rather perceive interference, e.g. due to insufficient bandwidth, as distortion.
In order to determine the concrete cause of the noise or hum, please carry out the measures described here one after the other.
After each action, please check whether the noise or hum can still be heard. As soon as this is no longer the case, you no longer need to carry out the following measures.
I. Testing the phone
First test whether your telephone is faulty. Simply use another telephone on your router.
If you are using a cordless telephone (DECT telephone) on your router, please set up the base station of the telephone at a greater distance from the router.
II. Check the router:
1. Step:
Please open the router's user interface in an Internet browser. Please enter the IP address of your router in the address bar of the Internet browser.
2. Step:
Please check on the welcome page which firmware version is installed.
3. Step:
If you have a firmware version that has not been updated for more than one year, please perform a firmware update.
III. Error due to connected devices
Turn the power supply of the device halfway around the socket so that the plug contacts are plugged into the other hole of the socket.
Test to see if interference can get to the router via a USB or LAN port, or can be conducted through it.
If one or more devices are connected to a USB or LAN port on the router, disconnect all cables from the USB and LAN ports on the router to test. If no device is already connected to a USB or LAN port on the router, connect a computer to the router for testing.
Please establish a telephone connection. If there is no more noise or humming, the reason was the power supply of another device or a so-called ground loop. The interference either reaches the router via the USB or LAN cable that has now been disconnected or is diverted from the router via the cable that has now been plugged in.
As a countermeasure, please connect your router and all connected devices together to the same socket. Please test different sockets and/or a different socket strip.
If a connected device causes noise or hum, connect the device to the router with UTP-R45 cables (e.g. with the ISDN/analog cable). UTP-R45 cables, which are available from specialist dealers, do not have a ground conductor and therefore do not transmit interference to the router.
Fehler am Telefon ausschließen
Testen Sie zunächst, ob Ihr Telefon defekt ist. Dazu nutzen Sie einfach ein anderes Telefon an Ihrem Router.
Falls Sie ein schnurloses Telefon (DECT-Telefon) an Ihrem Router nutzen, stellen Sie bitte die Basisstation des Telefons in größerer Entfernung zum Router auf.
Firmware des Routers überprüfen
1. Schritt:
Rufen Sie bitte die Benutzeroberfläche des Routers in einem Internetbrowser auf. Geben Sie bitte dazu in der Adressleiste des Internetbrowsers die IP-Adresse Ihres Routers ein.
2. Schritt:
Überprüfen Sie bitte auf der Startseite, welche Firmwareversion installiert ist.
3. Schritt:
Haben Sie eine Firmwareversion, die länger als ein Jahr nicht mehr aktualisiert worden ist, führen Sie bitte ein Firmwareupdate durch.
Fehler durch andere angeschlossene Geräte ausschließen
Drehen Sie das Netzteil des Gerätes in der Steckdose halb herum, so dass die Steckkontakte jeweils im anderen Loch der Steckdose stecken.
Testen Sie, ob Störungen über einen USB- oder LAN-Anschluss auf den Router gelangen oder darüber abgeleitet werden können.
Wenn ein oder mehrere Geräte an einen USB- oder LAN-Anschlüssen des Routers angeschlossen sind, entfernen Sie bitte zum Testen alle Kabel von den USB- und LAN-Anschlüssen des Routers. Wenn noch kein Gerät an einen USB- oder LAN-Anschluss des Routers angeschlossen ist, schließen Sie bitte zum Testen einen Computer an den Router an.
Bauen Sie bitte eine Telefonverbindung auf. Wenn jetzt kein Rauschen oder Brummen mehr zu hören ist, so war die Ursache dafür das Netzteil eines anderen Gerätes oder eine so genannte Masseschleife. Dabei gelangt die Störung entweder über das nun abgezogene USB- oder LAN-Kabel auf den Router oder wird über das nun eingesteckte Kabel vom Router abgeleitet.
Als Gegenmaßnahme schließen Sie bitte Ihren Router und alle daran angeschlossenen Geräte zusammen an dieselbe Steckdose an. Testen Sie bitte verschiedene Steckdosen und/oder eine andere Steckdosenleiste.
Falls ein angeschlossenes Gerät das Rauschen bzw. Brummen verursacht, schließen Sie bitte das Gerät mit UTP-R45-Kabeln (z.B. mit dem ISDN/analog-Kabel) an den Router an. UTP-R45-Kabel, die Sie im Fachhandel erhalten, haben keinen Masseleiter und übertragen Störungen daher nicht auf den Router.